Je tu čas zimních dovolených. Mnoho lidí utíká za teplem do exotiky. Někdy se však stane, že očekávanou radost z dovolené poškodí zrušení či zpoždění letu. Víte, co v těchto případech dělat a na co máte nárok?
Kdy máte nárok na kompenzaci?
Pokud odlétáte z letiště v rámci Evropské unie nebo je dopravcem letecká společnost registrovaná v Evropské unii, kde let zároveň i přistával, o finanční kompenzaci můžete požádat v několika případech. Pokud byl váš let zrušen, měl zpoždění alespoň 3 hodiny nebo vám byl z důvodu prebookovania letu odepřen nástup do letadla.
Nárok na kompenzaci vám vzniká například v případě, že je váš let zrušen z důvodu technické vady, ale i když stávkují zaměstnanci letecké společnosti. Naopak, pokud se let neuskutečnil z důvodu mimořádných okolností, jakými jsou hurikány či sopečné výbuchy, nárok na odškodnění nemáte. O odškodnění můžete žádat bez ohledu na to, zda letíte klasickou nebo nízkonákladovou společností.
Výše finančního vyrovnání
Pokud byl váš let zrušen, letecká společnost vám musí vrátit peníze za letenku, ale podle platného nařízení Evropské unie navíc zaplatit také finanční kompenzaci za zrušení letu, jejíž výše závisí na délce letu.
✓ let do 1500 km: kompenzace 250 €,
✓ lety v Evropské unii do 1500 km nebo lety mimo Evropské unie v rozmezí 1500 až 3500 km: kompenzace 400 €,
✓ lety delší než 3500 km: kompenzace 600 €.
Jak požádat o odškodnění?
O finanční kompenzaci musíte požádat přímo letecké společnosti, která zajišťovala daný let. Pokud jste letenku kupovali u zprostředkovatele, jakým je například Pelikan, o kompenzaci nežádejte tam, ale přímo leteckou společnost, kterou jste měli letět. Vyplňte oficiální formulář na stížnost a odešlete jej poštou nebo e-mailem na adresu letecké společnosti nebo regulátoru letecké společnosti. Doporučujeme vám také ponechat si kopii stížnosti pro vlastní potřebu.