Znáte svá práva při nakupování zboží?

17.12.2018 Kristína Nakupování Sdílet
Znáte svá práva při nakupování zboží?

Víte, jaké jsou vaše práva při nakupování zboží? Na co všechno máte nebo naopak nemáte při nakupování právo? Přečtěte si více na blogu Vašekupóny.cz.



Znáte svá práva při nakupování zboží? Většina z nich vyplývá z občanského zákoníku nebo zákona na ochranu spotřebitele. Na co tedy máte nebo naopak nemáte při nakupování právo?
 
 

# 1 Předvedení zboží při nákupu


Od prodejce můžete při nákupu požadovat předvedení zboží. Není to však vždy možné. Můžete to od něj žádat pouze v případě, kdy to umožňuje povaha věci.
 
 


# 2 Platba mincemi či bankovkami


Pokud platíte bankovkami, limity v podstatě neexistují. Obchodníci jsou jejich povinni přijmout bez omezení. 100-eurovou bankovkou můžete tedy klidně zaplatit i žvýkačky. Jiná je už situace s mincemi. Pokud jste rozbili doma prasátko, nákup můžete zaplatit maximálně 50 mincemi. Větší množství mincí vám prodejce nemusí akceptovat.

# 3 Výměna zboží

 

Pokud jste nějaké zboží zakoupili omylem, neporušený obal ani pokladní doklad vás na výměnu zboží neopravňují. Prodejce je povinen vyměnit nebo proplatit pouze ty výrobky, které jsou například zkažené.
 

 


# 4 Záruční doba a reklamace zboží


Ať už nakupujete v kamenné prodejně nebo v internetovém obchodě, podle občanského zákoníku máte právo na záruční dobu. Během ní můžete reklamovat zakoupené zboží v případě, že je vadný. Ze zákona je záruční doba 24 měsíců, v případě použitého zboží minimálně 12 měsíců. Pokud je na obalu zboží, v návodu nebo v popisu eshopu uvedena jiná záruční doba, platí tato, nesmí být však kratší než 24 měsíců.

Výjimkou jsou samozřejmě zboží, který rychle podléhá zkáze, tedy například potraviny. Záruční doba je v tomto případě platné do data minimální trvanlivosti, pokud je na obalu uveden. Při potravinách si však i případnou reklamaci musíte uplatnit nejpozději v den následující po jejich nákupu.
 
Záruční doba začíná běžet ode dne, kdy jste zboží převzali, případně tehdy, kdy byl uveden do provozu. Pokud zboží reklamujete, lhůta pro vyřízení reklamace začíná běžet ode dne následujícího po dni, kdy jste zboží předali prodejci. Podmínkou pro uplatnění reklamace není záruční list, stačí vám běžný doklad o koupi.

 

 


# 5 Ochrana osobních údajů


Ochranu vašich osobních údajů při nakupování vám zaručuje v poslední době často skloňovaná GDPR nebo General Data Protection Regulation. Pokud tedy prodejce zpracovává vaše osobní údaje, musí být u něj náležitě chráněny. Na zpracování osobních údajů musí mít obchodník váš souhlas, který můžete kdykoliv odvolat.


# 6 Nakupování přes internet

 

Svá specifika má také nakupování na internetu. Týkají se zejména záruční lhůty, reklamace zboží zakoupeného přes internet a také lhůty pro vrácení zboží.
 
Záruční doba a reklamace zboží. Na většinu zboží se vztahuje dvouletá záruka bez ohledu na to, zda jste zboží koupili v kamenné prodejně nebo přes internet. Při reklamaci zboží z eshopu se řiďte jeho reklamačním řádem. Většinou je třeba reklamované zboží zaslat na uvedenou adresu a vaši reklamaci musí vyřídit do 30 dnů. V opačném případě máte nárok na vrácení ceny zboží. Záruční doba v případě uznané záruční reklamace se prodlužuje o dobu, po kterou byl výrobek v servisu, maximálně však o 30 dní.
 
Lhůta pro vrácení zboží. Při nákupu zboží přes internet máte právo na odstoupení od smlouvy, a to do 14 dnů bez udání důvodu. Prodávající je v tomto případě povinen vrátit vám zaplacenou cenu a vy mu musíte vrátit zakoupené zboží. Lhůta pro vrácení zboží nakoupeného přes internet začíná běžet ode dne následujícího po dni, kdy jste zboží převzali.

 
Náš tip: Práva máte samozřejmě i při nakupování služeb. Reklamovat lze například i zájezd. Viz například naše rady, na co máte nárok při zrušení nebo prodlení letu.