Psychologie cenotvorby, nebo jako nás e-shopy nutí nakupovat za výhodné ceny

04.12.2017 Kristína Nakupování Sdílet
Psychologie cenotvorby, nebo jako nás e-shopy nutí nakupovat za výhodné ceny

Také jste se už chytili na neodolatelnou nabídku některého eshopu? Jaké triky používají online obchody na nás spotřebitele? Čtěte na blogu Vašekupóny.cz.

 

Také jste si po posledním velkém nákupu řekli, že příště už tolik určitě neminete? Máme pro vás jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Ta horší je, že se to více než pravděpodobně nestalo naposledy. Ta lepší je, že víme, proč se to děje. Odhalte šikovné triky obchodníků, kterými nejvíce ovlivňují chování nás - spotřebitelů.

 

Tajemství devítek

 

Možná jste si v posledních letech také všimli tento trend. Na většině cenovek najdete lichá desetinná čísla. Psychologie nepustí - 899 Kč vypadá přece lépe než 900 Kč. Často je to pojištěno tím, že čísla za desetinnou čárkou jsou napsány menším písmem. Pro náš mozek 899 Kč znamená 800 Kč a to je přece méně než 900 Kč. Vy jste právě ušetřili jednu korunu, ale obchodníci díky této strategii  vydělali mnohem více. 

 

Kup jeden a druhý máš zdarma

 

Že už jste to někde viděli? Tato strategie se v poslední době osvědčila v různých mutacích (2 + 1 zdarma, 1 + sleva na další nákup a podobně). Je to jeden z marketingových nápadů, při kterém logika dostává často řádně zabrat. Někdy až tak, že nás zcela opustí. Obchodníci se zde spoléhají čistě na naši honbu za materiálním a chamtivost takovou starou jako lidstvo samo.
 

povánoční výprodeje vašekupóny.cz

 

Ach, to poštovné

 

Při nakupování v eshopech je vždy namístě stará dobrá prozíravost. Množství lidí je i dnes překvapených z výsledné ceny nákupu, protože si předem neprostudoval ceny dopravy. Zbystřete pozornost i tehdy, když vás lákají ke koupi bez poštovného. Selský rozum napoví, že 600 Kč + poštovné zdarma nemá daleko od 499 Kč + 99 Kč za dovoz. Zde jsou na místě webové porovnávače cen. Mohou vám ušetřit i několik stovek korun.

 

Menší neznamená nižší

 

Všimli jste si, že ceny jsou často zobrazeny velmi nenápadně a menším fontem? Týká se to eshopů i kamenných prodejen. Velikost písma logicky neznamená nižší cenu. Je to však jeden z nejoblíbenějších triků obchodníků. A neuvěřitelné je, že na lidi to stále zabírá. Studie ukázaly, že čím drobnější písmo, tím více v lidech vyvolává představu nižší ceny výrobku nebo služby.

 

Nenápadné zvyšování cen

 

Věděli jste, že úpravu cen spotřebitelé vnímají až tehdy, kdy zvýšení či snížení přesáhne 10%? Takže, pokud se vám zdá, že konkrétní produkt před rokem stál méně, nemusí to být jen pocit. Už čtvrtletní zvyšování cen např. o 5% meziročně udělá hodně.