Orientujete se v nabídce obchodů? Co znamenají pojmy jako privátní prémiová značka, standardní či ekonomická značka? Jaký je rozdíl v jejich kvalitě či ceně? Shrnuli jsme pro vás to nejdůležitější.
Zejména pokud často nakupujete v supermarketech či hypermarketech, určitě jste si všimli rozdíly mezi jednotlivými značkovými či neznačkovými produkty. Z tohoto hlediska je můžeme rozdělit do čtyř základních skupin.
# 1 Standardní značky
Výrobky standardních značek najdete téměř ve všech běžných obchodech. Jsou to produkty soukromých výrobců, kteří tuto značku vlastní a často ji prodávají ve více zemích. Cena takových standardních výrobků je zpravidla nižší než v případě prémiových značek. Důvod je jasný - ve složení často chybí prémiové suroviny.
# 2 Ekonomické značky
Do kategorie ekonomických značek spadají nejlevnější produkty. Zpravidla je kupují zákazníci, kteří citlivě reagují na cenu, ale ne na kvalitu výrobků. Ne všechny tyto produkty totiž splňují všechna kvalitativní kritéria. Patří zde tedy nejméně kvalitní potraviny, jako jsou vepřové konzervy s minimálním obsahem masa či málo kvalitní džemy.
# 3 Privátní značky
Privátní značka je relativně nový pojem, který byl ještě před příchodem obchodních řetězců na Slovensko poměrně neznámý. Privátní značka je v podstatě vlastní značka konkrétní obchodní sítě, kterou se na základě kvality a ceny snaží oslovit své zákazníky. Nejčastěji jsou to potraviny, ale i kosmetika či elektronika.
Na rozdíl od minulosti, kdy byly výrobky privátních značek často vnímáno jako nekvalitní, v současnosti je kupuje stále více spotřebitelů. Hlavním důvodem je, že kvalita těchto produktů roste a jejich cena je zpravidla podstatně nižší než u značkových produktů. Jsou to vlastně výrobky renomovaných výrobců, kteří dodávají část své produkce privátním značkám. Tyto nevyžadují lesklé obaly ani reklamu, a proto je jejich cena nižší.
# 4 Prémiové značky
Kupujete originální italské sýry nebo čokolády s kakaem z Ekvádoru? Právě potraviny, ale i elektronika, oblečení a další výrobky patří k nejčastěji kupovaným prémiovým produktem.
Jejich kvalita převyšuje výrobky standardních i privátních značek. Kvalita se zpravidla promítá i do nejvyšší ceny ze všech uvedených skupin produktů - ve srovnání s průměrnou cenou v konkrétní kategorii mají minimálně o 20% vyšší cenu. Navzdory této skutečnosti prodej prémiových výrobků celosvětově neustále narůstá. Může za to zvýšená kupní cena spotřebitelů, a také větší nabídka ze strany velkých i menších výrobců.
»Náš tip: Mezi prémiové značky patří například Tesco Finest či Marks and Spencer.
Jak ukázal globální průzkum společnosti Nielsen (zdroj: Retailmagazin.sk), spotřebitelé nepreferují prémiové značky kvůli vyšší ceně, ale kvůli tomu, že jsou vyrobeny z kvalitních materiálů a ingrediencí, což se odráží i na jejich výjimečné kvalitě. Další skupina zákazníků na prémiových značkách oceňuje, že nabízejí něco specifické, co nemá žádný jiný produkt, případně se vyznačuje výjimečným stylem a designem. Prémiový produkt tedy kupujete jako něco, co vám pomůže odlišit se od ostatních nebo vám dává pocit úspěchu.
Které ze značek kupujete vy? Dáváte přednost kvalitě či ceně? Každý z nich můžete koupit levnější, pokud použijete slevové kupóny z našeho portálu.