Návrat na Vasekupony.cz

Víte, co se děje s mozkem dítěte během čtení?

Benefity čtení pro děti jsou nezpochybnitelné. Víte však, co se během čtení děje s mozkem dítěte? Přečtěte si, co dokázali vědecké studie.

 


Čtení má na malé děti nepochybně množství pozitivních účinků. Dítě si při čtení rozšiřuje slovní zásobu, osvojuje pravidla větné skladby, a zároveň utužuje vztah se svými rodiči. Až donedávna však neexistovaly vědecké studie, které by zkoumaly, co přesně se při čtení děje s mozkem dítěte. To se však změnilo.


Čtěte i malým dětem

Už celé roky odborníci rodičům doporučují, aby četly už malým dětem. A to i přesto, že výzkumy dosud nepotvrdily, jaký vliv má čtení na mozek dítěte. Nové studie však dokazují, že časné a časté čtení dítěti u něj aktivuje tu část mozku, která mu pomáhá pochopit význam jazyka.

Čtení má na malé děti nepochybně množství pozitivních účinků. Dítě si při čtení rozšiřuje slovní zásobu, osvojuje pravidla větné skladby, a zároveň utužuje vztah se svými rodiči. Až donedávna však neexistovaly vědecké studie, které by zkoumaly, co přesně se při čtení děje s mozkem dítěte. To se však změnilo.

Provedená studie se soustředila na 19 dětí v předškolním věku a jejich interakce s rodiči. Téměř 40% dětí pocházelo z prostředí s nízkými příjmy. Rodiče vyplnili dotazník, který posuzoval jejich návyky při výchově dětí, včetně toho, jak často jim čtou.

Vědci následně sledovali mozkovou aktivitu u dětí v době, kdy poslouchali příběhy. Zjistili, že čtení dětem od raného věku bylo v silné kolerácii s aktivací těch částí mozku, které jsou spojeny s pochopením významu jazyka.
 

Knihy v předškolním věku podmiňují výše IQ v dospělosti

Další výzkum dokazuje, že množství duševně stimulujícího obsahu - například počet knih, které má dítě doma, může podmínit strukturu jeho mozku v dospělosti. Zjistili to vědci z Pensylvánské univerzity. Výsledky studie dokazují, že lidé, kteří žili v dětství v podnětném prostředí, měli v dospělosti tenčí mozkovou kůru, tedy vnější vrstvu mozku, kterou studie spojují s vyšší inteligencí.

Vědci analyzovali informace od 64 lidí, které sledovaly více než 20 let. Když byli účastníci průzkumu dětmi, výzkumníci ohodnotili jejich prostředí z hlediska mentální stimulace, tedy například množství dětských knížek a didaktických hraček. Děti, které ve věku 4 let žili ve více stimulujícím prostředí, měli jako dospělí ve věku 18 - 20 let tenčí mozkovou kůru. Podle výsledků magnetické rezonance mají lidé s tenčí mozkovou kůrou tendenci mít vyšší IQ.

Zajímavé je také zjištění, že domácí prostředí dětí ve věku 8 let už nebylo spojeno s tloušťkou jejich mozkové kůry v dospělosti. Nicméně důvod může být i takový, že ačkoli je mozek takového dítěte citlivý na změny v prostředí, tráví už méně času doma. Zjištění tedy podtrhují důležitost časných životních zkušeností ve vývoji mozku. Čas, který strávíme s rodiči v předškolním věku, nás tedy pravděpodobně ovlivňuje po zbytek našeho života.

Podpořte tedy i vy své dítě a čtěte mu, přestože je ještě úplně maličké. A my vám v tom také pomůžeme. Jak? Využijte slevové kupóny na dětské knihy a neprohloupíte.